کارماسرا

  • ۰
  • ۰

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه، کشوری فراقاره ‌ای در اوراسیا است. منظور از فراقاره ای کشورهایی است که گستره یا وسعت آن ها در بیش از یک قاره است. در جغرافیا و علوم سیاسی، به سرزمین ادامه ‌داری که قاره های اروپا و آسیا را دربر می ‌گیرد، در اصطلاح اوراسیا می‌ گویند، چرا که دو قاره آسیا و اروپا، مرز طبیعی ویژه ‌ای ندارند و مرزبندی کنونی میان این قاره ها، اغلب تاریخی و فرهنگی است.

شکل کشور ترکیه مانند یک مستطیل است و با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق و سوریه همسایگی دارد و در شمال غربی یعنی بخش اروپایی ترکیه هم با بلغارستان و یونان مجاور است. همچنین مرز آبی ترکیه با دریای سیاه، دو دریای کوچک مرمره و اژه و دریای مدیترانه است. به لحاظ آب و هوا نیز ترکیه در مجموع، کشوری کوهستانی و به طور نسبی پرباران است. ترکیه آب و هوای جلگه‌ ای و مکان ‌های توریستی هم دارد. به همین دلیل سالیانه تعداد زیادی توریست به این کشور مسافرت می ‌کنند. از پرجاذبه ترین اماکن ترکیه می توان مقبره حضرت مولانا شاعر پارسی گوی از فلاسفه شهیر جهانی در قونیه را برشمرد که ارزشی ورای تصور به ترکیه بخشیده است. حتی یونسکو (سازمان تخصصی ملل متحد) با پیشنهاد ترکیه، سال 2007 را سال جهانی مولانا نامید.

ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حساس‌ ترین مناطق جهان، دارای موقعیت جغرافیایی راهبردی و خوبی است، چرا که گذرگاه شمال غرب آسیا و اروپا محسوب می شود و کشورهای بسیاری، به ویژه کشور ما ایران، از خاک ترکیه برای ترانزیت کالاها و انرژی استفاده می ‌کنند. حکومت ترکیه سکولار است. سکولار به معنی جداانگاری دین از سیاست می باشد. ولی خوشبختانه بسیاری از مردم به دین اسلام پایبند هستند و اعیاد فطر و قربان در این کشور از تعطیلات رسمی است. به لحاظ زبانی نیز، زبان رسمی ترکیه، ترکی (استانبولی) است که طی تغییراتی که در این کشور رخ داده امروزه با خط لاتین نوشته می ‌شود.

  • ۰۰/۱۰/۰۵
  • کارما سرا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی