کارماسرا

  • ۰
  • ۰

فن کویل داکت چیست؟

فن کویل داکت مشابه فن کویل‌های دیگر مانند فن کویل سقفی یا فن کویل کانالی می‌باشد. بنابراین وقتی نام داکت ذکر می‌شود به معنای فن کویل است که در سقف و به صورت کار نصب می شود. اما این دو ویژگی به چه معناست؟

اولین ویژگی که به محل نصب فن کویل داکت برمی‌گردد به این معنی است که این سیستم‌های تهویه مطبوع مانند چیلرها در قسمت جلویی سقف نصب می‌شود بنابراین حجمی از فضای مفید اتاق را اشغال نمی‌کند. ویژگی دوم نیز به این معناست که داخل سقف قرار می‌گیرد و جز دریچه قسمتی از آن بیرون نیست. این باعث صرفه جویی مجدد در فضای فن کویل داکت می‌شود.

به دلیل نصب داکت فن کویل که در جلوی سقف و در واقع روی دیوار در نزدیکترین نقطه به سقف قرار دارد باد از جهت مخالف می وزد. اما در هر صورت فن کویل داکت در دو نوع افقی و عمودی موجود می‌باشد.

به طور کلی می توان گفت فن کویل داکت کولرهایی هستند که به صورت کاملا مخفی و دور از دید طراحی شده‌اند اما می‌توانند گرما و سرمای محیط را تامین کنند. این سیستم‌های تهویه مطبوع را می‌توان به عنوان فضاهای داخلی همه کاره و در عین حال آرام در نظر گرفت که برای فضاهایی مانند هتل ها ایده آل هستند.

با این سیستم‌های تهویه مطبوع هر مسافر و مهمان یا به عبارتی هر اتاق می‌تواند دمای مخصوص به خود را داشته باشد. همچنین می‌توان فن کویل داکت را با دقت بیشتری کنترل کرد. به عنوان مثال، انواع فن کویل داکت را می‌توان با کارت ورود مهمان فعال کرد یا با باز شدن پنجره‌های اتاق هتل خاموش شد.

ویژگی‌ها و مزایای فن کویل داکت

  • در قسمت قبل در مورد ویژگی‌های مربوط به نصب فن کویل داکت صحبت کردیم. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا از فن کویل داکت استفاده کنند. یعنی هر اتاق و فضایی با هر متراژ و ارتفاع سقفی می‌تواند از این سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده کند. بنابراین هر فضایی با هر کاربری اعم از مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و تفریحی ‌می‌تواند از فن کویل داکت برای تهویه مطبوع خود استفاده کند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت فن کویل داکت، قابلیت جداسازی هوای هر اتاق از اتاق دیگر است.
  • استفاده از فیلترهای مخصوص کاهش صدا و آلودگی صوتی از دیگر ویژگی های مثبت فن کویل داکت است.
  • خرید اقتصادی و مقرون به صرفه فن کویل داکت در کنار عمر مفید بالای آن از دیگر مزیت‌های آن است.

معایب فن کویل داکت چیست؟

از معایب فن کویل داکت می‌توان به عدم قابلیت تنظیم رطوبت و همچنین شاداب نکردن هوای ورودی اشاره کرد. هوایی که وارد این سیستم‌های تهویه مطبوع می‌شود، هوای مصرفی داخل اتاق است. این هوا با هوای تازه دیگر مخلوط نمی شود. این بدان معناست که این سیستم‌های تهویه مطبوع فقط هوای داخل اتاق را می مکد و هوای تازه را از جای دیگر نمی کشد. 

هوای اتاق در فن کویل داکت با رسیدن به دمای تنظیم شده از فیلترها عبور کرده و دوباره با همان کیفیت هوای مصرف شده وارد اتاق می شود. به این ترتیب بارها و بارها از این هوای ساکن استفاده می‌شود. 

شباهت‌ها و تفاوت‌های فن کویل داکت با سایر فن کویل ها

فن کویل داکت مانند سایر فن کویل‌ها کار می‌کنند و این برای همه که این سیستم‌های تجهیزات صنعتی یا تهویه مطبوع یکسان است. از طرفی داکت فن کویل از نظر مکان و نصب شبیه به فن کویل است که در داخل سقف نصب می شود و داخل آن مخفی می شود. البته باید گفت که مراحل نصب باید طبق دفترچه راهنما یا راهنمای نصب فن انجام شود اما این دو که سیستم تهویه مطبوع تفاوت‌هایی نیز دارند. از تفاوت‌های فن کویل داکت و کاستی می‌توان به شکل خروجی آنها اشاره کرد. خروجی فن کویل کاستی یک کنترل پنل است در حالی که خروجی فن کویل داکت یک کنترل ساده است.

تفاوت دیگر فن کویل داکت با کاستی این است که فن کویل برای تخلیه آب جمع شده در فن کویل پمپ ایراد دارد. این پمپ آب را مستقیماً به محلی که باید تخلیه شود هدایت می‌کند. اما فن کویل داکت برای خود پمپ تخلیه ندارد و باید از لوله‌های تخلیه برای تخلیه آب جمع آوری شده با تقطیر روی لوله ها استفاده کند.

  • ۰۱/۰۷/۰۳
  • کارما سرا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی