کارماسرا

  • ۰
  • ۰

ناتوانی‌های یادگیری، از جمله ریاضیات، ناتوانی‌های خواندن و نوشتن، طیف وسیعی از مشکلات را پوشش می‌دهند که ناتوانی‌های یادگیری را تشکیل می‌دهند. این نوع اختلال برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است، اما با توجه به درمان، جای نگرانی وجود ندارد. توصیه می شود با این اختلال و درمان آن آشنا شوید.

 

اختلال یادگیری چیست؟

یکی از مهم ترین مهارت هایی که هر فردی باید در سال های رشد خود داشته باشد، توانایی یادگیری و درک مشکلات است. خوب است بدانید که این اختلال در همه افراد یکسان نیست و در افراد مختلف متفاوت است.

یادگیری مهارت هایی مانند ریاضی، سواد، ارتباطات، یادگیری مهارت های جدید و مراقبت از خود ممکن است برای برخی افراد آسان به نظر برسد، اما برخی دیگر در تسلط بر این مهارت ها ناکام هستند.

این اختلال معمولاً از بدو تولد یا در اثر تصادف در فرد ایجاد می شود. این اختلال معمولاً کیفیت زندگی این افراد را کاهش داده و آنها را منزوی می کند. زیرا چیزی که نمی توانید یاد بگیرید مستقیماً با زندگی شما مرتبط است. بنابراین، زمانی که کودک با این مشکل مواجه می شود، به ناچار با علائمی مواجه می شود که نشان دهنده دخالت در این اختلال است. در این صورت توصیه می شود برای تشخیص این بیماری و درمان کودک به گفتار درمانگر کودکان مراجعه کنید.

 

علائم و نشانه های اختلال یادگیری

علائمی که در افراد رخ می دهد معمولا متفاوت است و یکسان نیست. این علائم باید در طول معاینه بالینی به پزشک گزارش شود. مهمترین آنها عبارتند از:

·       نمی تواند دستورالعمل ها را دنبال کند

·       عدم تمایل و ناتوانی در خواندن و نوشتن

·       مشکل در به خاطر سپردن چیزها

·       کارها را خیلی آهسته انجام دهید

·       مشکل در درک ایده های انتزاعی

·       توجه خیلی کم یا زیاد به جزئیات

·       من برای ادامه کار مشکل دارم

·       مهارت های اجتماعی پایین

·       مانع

حتی در صورت مشاهده هر یک از این علائم نمی توانید تشخیص دهید که دچار ناتوانی یادگیری هستید، بنابراین برای تشخیص صحیح و درمان مناسب باید به گفتار درمانگر در این زمینه مراجعه کنید.

 

انواع اختلالات یادگیری

این اختلال یک اختلال عصبی است که در آن فرد یا کودک در مقایسه با دیگران قادر به یادگیری مطالب نیست و همیشه کمی عقب است. اختلالات گفتاری در انواع مختلفی از افراد رخ می دهد، مانند افرادی که نمی توانند ریاضیات یاد بگیرند یا نمی توانند بخوانند یا بنویسند. بنابراین، انواع اختلالات یادگیری عبارتند از:

 

اختلال دیسپراکسیا

اختلال هماهنگی رشد یا آتاکسی نوعی اختلال مغزی و نوعی ناتوانی یادگیری است که بر مهارت های حرکتی فرد تأثیر می گذارد. این کودکان مشکلات هماهنگی و تعادل دارند.

 

اختلال هماهنگی رشد باعث می شود که برخی از افراد به آرامی مهارت ها را کسب کنند یا اصلاً کسب نکنند. این نوع اختلال بر ضریب هوشی تأثیر نمی گذارد، اما باعث ایجاد مشکلاتی در یادگیری می شود.

 

اختلال دیسلکسیا

این نوع از ناتوانی های یادگیری، نارساخوانی یا نارساخوانی هستند و قادر به تشخیص صداها یا برقراری ارتباط در کلمات یا حروف نیستند.

 

این مشکل در قسمت هایی از مغز که در برنامه های یادگیری مشکل دارند رخ می دهد. برای دریافت درمان خوب، باید در اسرع وقت اقدام کنید.

 

اختلال دیسگرافیا

این نوع شکست به معنای شکست نوشتن است که می تواند در افراد باقی بماند. در واقع این اختلال در اکثر کودکانی که تازه نوشتن را یاد می گیرند دیده می شود و تا زمانی که ادامه پیدا نکند طبیعی است.

 

بنابراین آموزش ها و درمان های ویژه ای که توسط گفتاردرمانگران استفاده می شود می تواند این اختلال را اصلاح کرده و وضعیت فرد را بهبود بخشد.

 

اختلال پردازش شنوایی

با این نوع اختلال، همانطور که از نامش پیداست، فرد در درک تفاوت های ظریف صدا مشکل دارد. در واقع صداها به درستی به مغز ارسال می شوند، اما مغز نمی تواند آنها را به طور عادی پردازش کند.

 

از آنجایی که بیشتر یادگیری افراد از طریق شنیدن و گوش دادن به صداها انجام می شود، قطعا این اختلال برای یادگیری موثر است. در نتیجه کودکان در یادگیری با تاخیر مواجه می شوند.

 

اختلال پردازش بینایی

 

با این اختلال، فرد مبتلا هیچ ارتباطی با بینایی خود ندارد. در واقع فرد بینایی کاملی دارد و تصاویر به درستی به مغز ارسال می شود. اما مغز در تفسیر آن با مشکلاتی مواجه است.

لازم به ذکر است که افراد در درک پس زمینه، درک اشکال، اندازه ها و مکان اشیا مشکل دارند و نمی توانند به درستی یا سریع آنچه را که می بینند درک کنند.

 

اختلال پردازش زبانی

افرادی که با این اختلال مواجه هستند در دریافت، درک و درک زبان با مشکل مواجه هستند. بنابراین، آنها برای بیان افکار خود مشکل دارند و مهارت های نوشتاری ضعیفی دارند. حتی هنگام صحبت کردن، نمی توانند کلمات را به درستی تلفظ کنند.

 

  • ۰۱/۰۷/۱۳
  • کارما سرا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی