کارماسرا

  • ۰
  • ۰

تفاوت مد و استایل نکته ای است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند و هیچ کس جز طراحان حرفه ای لباس به معنای هر کدام و زمان استفاده از آنها اهمیت نمی دهد.

تفاوت استایل و مد در چیست؟

مد سبکی است که متناسب با فرهنگ و شرایط آن زمان طراحی شده است. مد در حال حاضر با سبک هایی سروکار دارد که طرفداران زیادی دارند. بنابراین مد همه چیز در مورد روند است. وقتی یک سبک یا لباس خاص در یک کشور یا جهان تبدیل به یک ترند می شود، می گویند که آن سبک مد شده است. طراحان مد، تأثیرگذاران مد و مارک های پوشاک مد را مدیریت می کنند. نمایش های مد در سراسر جهان روندهای جدید را به نمایش گذاشته و آنها را به عموم معرفی می کند. مردم از آن روندها استقبال می کنند و از آنها برای ایجاد مد استفاده می کنند. به عنوان مثال چند سال پیش در ایران عبایی که پشت آن نوشته شده بود «آرام باش، من یک ملکه هستم» مد شد و خیلی ها این لباس مد روز را خریدند.

استایل سبک خاصی است که فرد برای پوشاندن خود انتخاب می کند. برای مثال، استایل استیو جابز همیشه پیراهن مشکی و شلوار جین آبی بوده است. او اهمیتی نمی داد که چه چیزی مد است و همیشه استایلی را که دوست داشت می پوشید، استایل به این معنا نیست که لباسی را انتخاب کنید و همیشه آن را بپوشید، به این معنی است که شما همیشه در تیپ و لباسی که انتخاب می کنید، استایل شخصی خود را خواهید دید. این افراد فقط در مناسبت های خاص لباس رسمی می پوشند.

 

تفاوت های اصلی در مد و استایل

در این قسمت از مقاله، شما با تعاریف مد و استایل آشنا شدید و احتمالاً درک مفهومی از تفاوت بین این دو دارید. در این بخش، تفاوت های مد و استایل را به صورت موردی برای هماهنگی بیشتر در نظر می گیریم.

 

  • استایل چیزی است که یک نفر آن را انتخاب می کند، اما مد چیزی است که به طور جمعی توسط افراد زیادی استفاده می شود.
  • استایل محدودیت زمانی ندارد و یک فرد همیشه می تواند سبک خاصی داشته باشد، اما مد وابسته به زمان است. وقتی دوره ترند لباس به پایان می رسد، دیگر مد نیست و ترندهای جدیدی وارد بازار می شود.
  • این سبک منحصر به فرد است، اما مد سبکی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند و ممکن است مشابه باشد.
  • مد جدیدترین خلاقیت های طراحان را به نمایش میگذارد، اما سبک لزوماً سبک جدیدی نیست و ممکن است ربطی به طراح لباس نداشته باشد.
  • برای اینکه مد موفق شود، باید توسط اکثریت جامعه پذیرفته شود، اما سبک ها مورد علاقه گروه های خاصی است و مد روز بودن مهم نیست.
  • لازم است خانه‌های مد، شوهای مد، اینفلوئنسرها و برندهای پوشاک با هم همکاری کنند تا مد به یک روند تبدیل شود، اما استایل همیشه به آن‌ها بستگی ندارد و وقتی می‌پوشد می‌تواند مورد پسند یک نفر قرار گیرد.
  • استایل ها معمولاً تغییر نمی کنند و لباس ها همیشه ویژگی های استایل افراد را دارند، اما مد با گذشت زمان تغییر می کند.
  • طراحان هیچ محدودیتی در طراحی یا انتخاب لباس مد ندارند، اما وقتی صحبت از استایل به میان می‌آید، طراحان یا خودشان در انتخاب لباس‌هایی که با همان سبک همخوانی دارند محدودیت دارند.
  • در حالی که مد به دنیای بیرون مربوط می شود، سبک به ویژگی ها و ترجیحات درونی هر فرد اشاره دارد.
  • لباس‌های مد معمولا جذاب‌تر از استایل عمومی هستند.

 

مد مهم تر است یا استایل

چند سال پیش این تصور غلط وجود داشت که برای شیک بودن باید مطابق با آخرین مد لباس بپوشید. افرادی که لباس ها را صرفا بر اساس روند و مد انتخاب می کنند، به سلیقه خود فکر نمی کنند. به عنوان مثال، اگر یک لباس مد روز می پوشید، ممکن است فکر کنید که به شما نمی آید یا آن را دوست ندارید، اما آن را به دلیل مد روز می خرید.

درک تعریف درست از سبک، افراد را از این تصور غلط پاک کرده است. استایل افراد را تشویق می کند که به سلیقه و ویژگی های درونی خود توجه کنند. فرقی نمی کند آنچه که یک فرد می پوشد مطابق با مد روز باشد. تنها چیزی که مهم است این است که فرد سبک خود را دوست داشته باشد. البته برای شکل گیری سبک باید به فرهنگ جامعه، پوشش و... هم توجه کرد و نمی توان لباس را انتخاب کرد.

با توجه به تفاوت بین مد و استایل، این درست نیست که فکر کنیم سبک مهمتر از مد است. مد یکی از پرکاربردترین صنایع در جهان است و اگر مد نبود، احتمالاً صنعت جدیدی بود. هیچ لباسی طراحی نمی شد. همه لباس ها ابتدا مد می شوند و سپس مدل می شوند. بنابراین هر دو مفهوم به یک اندازه مهم هستند.

بهترین راه برای انتخاب لباس توجه به ترندهای روز و شکل دادن به استایل خود است. گاهی اوقات ترندهای روز توجه شما را به خود جلب می کند و می خواهید از آنها برای ایجاد لباس مورد علاقه خود استفاده کنید.

 

  • ۰۱/۰۸/۱۱
  • کارما سرا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی