کارماسرا

  • ۰
  • ۰

انواع فلومترها

انواع مختلفی از فلومترها وجود دارد. هر نوع این ابزار دقیق به روشی متفاوت سرعت جریان سیال را اندازه گیری می‌کند. ما قصد داریم به چند نوع اصلی از فلومترهایی که امروزه می‌توانید در بازار پیدا کنید، از جمله فلومترهای سرعت متفاوت نگاه می‌کنیم.

فلومترهای سرعت

در مورد فلومترهای سرعت، اصل کار فلومتر این است که دبی سیال برابر است با مقطع لوله ضرب در سرعت سیال. با اندازه گیری سرعت جریان سیال در لوله، یک فلومتر سرعت می‌تواند دبی سیال را تعیین کند. انواع مختلفی از فلومترها در دسته جریان سرعت قرار می گیرند.

  • فلومتر گرداب: ورتکس متر شامل انسدادی است که جریان سیال را مختل کرده و باعث ایجاد گرداب در آن می‌شود. تعداد گرداب های تشکیل شده نشان دهنده سرعت سیال است.
  • فلومتر الکترومغناطیسی: وقتی عوامل دیگر ثابت می مانند، ولتاژ القا شده توسط یک ماده رسانا که در یک میدان مغناطیسی حرکت می‌کند مستقیماً به سرعت سیال مربوط می‌شود. یک فلومتر الکترومغناطیسی ولتاژ را برای محاسبه دبی اندازه گیری می‌کند.
  • فلومتر توربین: یک توربین متر شامل پره های پروانه با چرخش آزاد است که عمود بر جهت جریان سیال در آن قرار می‌گیرد. با اندازه گیری فرکانس چرخش ها، فلومتر توربین می‌تواند سرعت جریان را محاسبه کند.
  • Paddlewheel: فلومتر paddlewheel شبیه توربین متر است. در این حالت، هنگامی که چرخ دست و پا به دلیل سیال متحرک می چرخد، یک سنسور در حین چرخش، آهنرباهایی را در پارو می گیرد. این فلومترها پالس‌های الکتریکی تولید می‌کنند که میزان جریان را نشان می‌دهد.
  • فلومتر اولتراسونیک: فلومترهای اولتراسونیک از مبدل‌ها برای ارسال امواج صوتی از طریق سیال استفاده می‌کنند. موج صوتی بازگشتی می‌تواند اطلاعاتی را در مورد جریان سیال سیگنال دهد. این روش فقط روی انواع خاصی از مایعات کار می کند.

انواع دیگری از فلومترهای سرعت نیز وجود دارد. هر کدام برای یک سیال خاص مناسب تر هستند، اما همه آنها قادر به محاسبه سرعت برای تعیین نرخ جریان هستند.

چیلرهای تراکمی و جذبی

چرخه تبرید برای یک چیلر معمولی تراکم بخار و یک چیلر جذبی مشابه است که هر دو از طریق تبخیر و تراکم مبرد در فشارهای مختلف در داخل دستگاه، آب سرد تولید می کنند. با این حال، یک چیلر معمولی از یک وسیله مکانیکی برای فشرده‌سازی و انتقال بخار مبرد به کندانسور استفاده می‌کند، در حالی که چیلر جذبی برای ایجاد اختلاف فشار به جای فشرده‌سازی مکانیکی به فرآیند حرارتی-شیمیایی شامل لیتیوم برومید و آب بستگی دارد.

چیلرهای تراکمی

در حالی که اکثر چیلرهای تراکمی بخار از الکتریسیته به عنوان منبع انرژی برای کار با دستگاه استفاده می کنند، چیلرهای جذبی از گرما به عنوان انرژی خود استفاده می کنند. معمولاً گرما به صورت بخار، آب داغ یا از طریق احتراق مستقیم گاز طبیعی است.

چیلرهای جذبی

  1. چیلر جذبی تک اثره

چرخه تک اثره چیلرهای جذبی به انتقال سیالات از طریق چهار جزء اصلی دستگاه تبرید - اواپراتور، جاذب، ژنراتور و کندانسور اشاره دارد. چیلرهای جذبی تک اثره LiBr/H2O از بخار کم فشار یا آب داغ به عنوان منبع گرما استفاده می کنند. آب قادر به تبخیر و استخراج گرما در اواپراتور است، زیرا سیستم تحت خلاء است.

راندمان حرارتی سیستم های چیلرهای جذبی تک اثره پایین است. اگرچه این فناوری سالم است، اما راندمان پایین، رقابت پذیری هزینه سیستم‌های تک اثر را مهار کرده است. بیشتر ماشین‌های تک اثر جدید در برنامه‌هایی نصب می‌شوند، جایی که گرمای اتلاف به راحتی در دسترس است.

  1. چیلر جذبی دو اثره

تمایل به راندمان بالاتر در چیلرهای جذبی منجر به توسعه سیستم‌های دو اثره LiBr/H2O شد. چیلرهای جذبی دو اثره با چیلرهای جذبی تک اثر تفاوت دارد زیرا دو کندانسور و دو ژنراتور وجود دارد تا امکان جوشش مبرد بیشتری را از محلول جاذب فراهم کند.

ژنراتور با دمای بالاتر از بخار خارج شده برای جوشاندن مبرد از جاذب ضعیف استفاده می کند. بخار مبرد از ژنراتور با دمای بالا متراکم می شود و گرمای تولید شده برای تامین گرما به ژنراتور دمای پایین استفاده می شود. چیلرهای جذبی از احتراق گاز سوز یا بخار پرفشار به عنوان منبع گرما استفاده می کنند. چیلرهای جذبی دو اثره برای تهویه مطبوع و سرمایش فرآیندی در مناطقی که هزینه برق نسبت به گاز طبیعی بالا است استفاده می شود.

 

  • ۰۱/۰۸/۱۷
  • کارما سرا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی